5.5.11

Äta bör man annars dör man


Men vad? Kött eller inte kött? Vilken sorts kött? Svenskt eller utländskt - spelar det någon roll? Vad innehåller maten? Hur påverkar våra val miljön? Spelar det någon roll vad jag väljer?

Man kan bli galen för mindre. Jag tror att det spelar roll. Jag vill kunna göra ett aktivt val. De senaste åren har jag blivit allt mera medveten om vad jag och min familj äter. Eftersom jag tycker om att läsa har jag plöjt mig igenom en del av de böcker som handlar om mat, ätande och livsmedelsindustrin. Den Hemlige kocken får väl nästan anses vara en klassiker numera. Har ni inte läst den redan, så gör det. Den finns i pocket. 

Jonathan Safran Foer skriver i boken Äta Djur om vårt förhållande till djur och detta att äta djur dels på ett lite filosofiskt plan. Han undersöker och iakttar våra (och hans egna) föreställningar och känslor, men han undersöker också köttindustrin och dess konsekvenser, allt för att kunna göra ett aktivt val. 
Boken Vegomyten är uppbygd på samma sätt, med liknande syfte.  Vilket är vårt förhållningssätt? Varför väljer man att vara vegetarian och vad innebär egentligen det valet? Kan man fortsätta att vara vegetarian när man vinner kunskap om hur produktionen av grödor ser ut och konsekvenserna av denna?

Inte är det lätt inte. För egen del har jag hittat några hållpunkter för att kunna navigera med någorlunda gott samvete i vardagen. 




Jag äter både kött och fisk. Kött försöker jag så långt möjligt köpa närproducerat och ekologiskt uppfött. 
Jag försöker att laga så mycket som möjligt från grunden, dvs. jag undviker snabbmat, hel- och halvfabrikat. (även om det så klart förekommer).
Jag ÄTER INTE transfetter och aromförstärkare. Jag försöker dessutom ha koll på innehållsförteckningarna och begripa vad som står där. 
Jag äter INTE lightprodukter. 
Jag äter inte Quorn och försöker minimera användningen av sojabönsprodukter.
Jag köper ekologiska produkter, men med kritisk granskning. Jag väljer hellre svenska äpplen än ekologiska från Argentina. Jag köper hellre honung från grannbyn än ekologisk långt bortifrån.
Jag (är på gång) att komma igång med brödbak igen.
Jag planerar mat och matinköp och använder resterna. Jag försöker undvika att slänga mat.




 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar