9.5.11

Äta Kött?



Jag var inte vegetarian innan jag läste boken och jag kommer inte heller att bli det. Men jag kommer att välja vad jag äter med ännu större urskiljning än jag redan gör och jag tror att jag kommer att ha ett mer medvetet förhållningssätt till köttätande.  ALLA som på minsta sätt intresserar sig för mat och matlagning borde läsa boken.
Det är bok befriande fri från pekpinnar. Författaren redovisar och redogör för vad han lär sig under sin undersökning. Samtidigt berättar han, med ett personligt tilltal, om sig själv och sina egna funderingar. På så sätt är boken också en sorts filosofibok, den handlar om villkoren för vår existens. Han uppmanar oss att dra upp huvudet ur sanden och se djurhållningen i vitögat. Han vill att vi – precis som han – ska ta ställning till vårt förhållningssätt till kött, fågel och fiskätande.  Är dödandet ok? Ja, kanske om det sker på ett humant sätt. Men är det (korta) livslånga lidandet ok? Nej, skulle väl de flesta svara.  Är vi kanske skyldiga att ge djuren ett gott liv innan vi äter upp dem och inte bara minimera lidandet? Är vi beredda att betala vad det kostar?För min del är jag mest frustrerad över att vi som konsumenter har så svårt vet att vi väljer det som vi tror är rätt. Betyder ekologiskt att grisen haft ett bra liv?
Boken är skriven i USA och tack och lov har vi i Europa och Sverige något bättre regler, men vi ska inte låta lura oss.
Jag fick mycket att fundera på efter att ha läst den. Jag tror att människan är menad att äta djur. Jag tror också att det är vår skyldighet att se till att de djur vi äter har ett så bra liv som möjligt. Jag har länge så mycket som möjligt köpt ekologiskt uppfödda grisar och lamm från närliggande gårdar, men hur är det med mjölkdjuren? Lever de ett gott liv? Hur är det med alla djur som används inom mat- och kemikalieindustrin? Var ska man dra gränsen? 
Jag vet inte, men jag tycker att det är var och ens skyldighet att fundera över dessa frågor just för att de i förlängningen är frågor om villkoren för vår existens och vårt förhållningssätt till omvärden.
 

2 kommentarer:

  1. Jag läste ut den här förra veckan och blev helt tagen och förskräckt. Trots att jag delvis visste hur det låg till så förstod jag inte att det var så himla fruktansvärt som det är. Jag har varit vegetarian i många år, men har börjat ifågasätta även min ost och ägg-konsumtion. Jag måste läsa på mer om vilka regler som finns i europa för att kunna ta ställning. Tror tyvärr inte att det är så bra som vi inbillar oss..

    SvaraRadera
  2. Djurrättsalliansens avslöjande om hur svenska grisar har det visar väl ganska tydligt att vi inte kan slå oss för bröstet och hävda att "våra" djur har det bra.

    Även om sådana här böcker inte omvänder folk till vegetarianer tror jag ändå att det är bra eftersom, precis som du gjort, får folk att reflektera över hur mkt och vilket slags kött man äter.

    SvaraRadera