23.5.11

Hårdkokt Underland och Världens slut?

Jag lyssnar just nu till Haruki Murakamis fjärde roman, Hard-boiled Wonderland and the End of the World från 1985. På SF-bokhandeln skriver man:  


"Postmodern sf-deckar-roadmovie-roman från samma period som A Wild Sheep Chase. Huvudpersonen är en rotlös, halvgammal datorguru som samlar på whiskey och gillar matlagning. Han slungas in i en värld där konspiratoriska forskare gömmer sig i kloakerna under Tokyo, vaktade av köttätande monster, och en enhörningsskalle har förmågan att befria individen från samhällets och gemenskapens kvävande kontroll. Inklippt i datorguruns historia är berättelsen om staden vid världens slut, där enhörningarna spelar en ledande roll och dit datorgurun så småningom förpassas. Förvirrat? Inte alls. Murakami vet att hålla ihop trådarna och lyckas (nästan) knyta ihop alla tampar på slutet"


Ganska förvirrat än så länge tycker jag, men det är som det brukar vara när man läser Murakami. Det är bara att släppa taget och låta sig föras med in i hans värld. I går när jag lyssnade fick jag lite av samma känsla som jag kunde uppleva som barn när man blev helt uppslukad av en bok och dess magiska värld. Underbart och fascinerande. 


Jag har hans senaste 1Q84 liggande i vänthögen och tänkte ta den i sommar. Annars är min favorit hittills Fågeln som vrider upp världen. 
















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar