6.5.11

Nya böcker till läshögen

Plötsligt i veckan har jag på radion hört om tre böcker som jag kände att jag absolut inte kan klara mig utan.   Den första boken är en roman skriven av tysken Uwe Tellkamp. En tegelsten på 971 sidor som fick Deutscher Buchpreis 2008. Tornet: en historia från ett sjunket land, handlar om DDR. På radion sade de att den är en riktig roman i samma tradition som Buddenbrooks. En familjesaga från en svunnen tid.  Romanen börjar i stadsdelen Tornet i Dresden och läsaren får följa huvudpersonen genom livet i den Östtyska vardagen. Ett mästerverk sägs det - spännande tyckte jag och har redan beställt.





Lite senare i veckan hörde jag talas om Javier Mariás. För mig helt okänd spansk författare. Hans senaste roman, den tredje på svenska, Tidens mörka rygg, har precis kommit ut. Romanen handlar om hans förra roman Alla Själar, som kom ut 2008, och det låter ju inte särskilt spännande, men...

Alla Själar handlar om en spansk gästforskare i Oxford under 1980-talet. Han beskriver sin vistelse där med viss förundran över de märkliga seder som hans kolleger och andra hänger sig åt. Romanen väckte visst uppseende och lästes som nyckelroman. Flera upprörda läsare hörde av sig och sade sig vara  felaktigt beskrivna eller missförstådda.


 I Tidens mörka rygg försöker han komma tillrätta med dessa anklagelser för att upprätta sin missförstådda roman. I boken protesterar de fiktiva personerna mot hans tillrättalägganden, någon har trivts med att vara på det sätt han skildrades och vill alls inte tillrättaläggas.


Alltså en bok där de fiktiva personerna från en tidigare bok lägger sig i författarens försök att tillrättalägga och klargöra de påtalade brister, felaktigheter och missförstånd som verkliga personer påtalat om de fiktiva personernas liv i den tidigare boken?!?...?? Visst låter det väl underbart, härligt udda?


I alla fall kände jag att jag MÅSTE ha Tidens Mörka Rygg, men då måste jag ju också ha Alla själar. (Vilket försäljningsknep)
Jag hoppas att böckerna är lika bra som jag tror att de är. Jag återkommer när jag läst dem. 
Läs mer och lyssna på radions P1, (Kulturradion) 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar