4.5.11

Nya Pelargonsticklingar och VARNING FÖR SVARTRÖTA, BLACKLEG eller ROOT ROT


 HURRA! Idag fick jag Pelargonpaket från Sutarve Handelsträdgård. Väl förpackade, kraftiga och fina sticklingar


- Selma
- Sharon West
- Madame Salleron
- Deacon Golden Lilac Mist och
- Edward Flecks


Nu hoppas jag bara att de vill växa sig fina och kraftiga och att vi inte drabbas av förra årets sjukdom som tog död på nästan alla pelargonerna. Svartröta orsakas av svampen pythium. På engelska kallas sjukdomen Blackleg eller Root Rot, och det är precis vad det är. Rötterna och stjälken svartnar och ruttnar och växten dör.

Jag kände inte till sjukdomen och det gjorde att jag försökte rädda blommorna genom att ta sticklingar. Genom att jag höll på med blommorna och pillade spred jag istället sjukdomen till nästan alla i hela huset.

Till slut, när jag fått veta vad det var slängde jag allihop, skrubbade rent alla krukor i hett vatten och såpa.

För att slippa detta ska man vara uppmärksam på att pelargonen inte står för kallt och blött. Sticklingar är extra känsliga. Ta bort gula blad så fort du ser dem. Var noga med att tvätta krukor och händer och OM en pelargon skulle börja se ledsen ut och stammen börja skrumpna och svartna i jordkanten (börjar nere och sprider sig uppåt) så SLÄNG HELA VÄXTEN, SKRUBBA RENT KRUKA OCH HÄNDER OCH RÖR INTE VID DE ANDRA BLOMMORNA!




 

3 kommentarer:

  1. Vad intressant det hade jag ingen aning om. Härligt att få lära sig nåt nytt. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. Svartröta är vanligt från denna leverantör tyvärr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har fått flera pelargoner med svartröta från denna leverantör

      Radera