3.12.11

En gång till?

Det har börjat skava en längtan efter att läsa om vissa romaner. Jag vet inte riktigt varför. Det är annars väldigt sällan jag läser om en bok.
Men nu är det ju så längesedan jag läste en del av mina favoritromaner så det skulle vara roligt att läsa dem igen....eller kanske inte?

Risken är förstås att man blir besviken. Det händer mycket på 20-30 år. Skimret kanske skingras fullständigt, bilden kanske krakelerar totalt?  Nåväl, då får det väl vara så.

De tre som jag är mest sugen på just nu är

Mark Helprins roman Winter´s Tale från 1983. Jag minns den som magisk. Då var den inte lik något jag läst förut.

Susan Coopers serie Mörkret Stiger, eller på engelska The Dark is Rising
  • Ovan hav, under sten (Over sea, under stone)
  • En ring av järn (The dark is rising) 
  • Lövhäxan (Greenwitch)
  • Gråkungen (The grey king)
  • Silverträdet (Silver on the tree)
En helt fantastisk serie. Jag förstår inte varför den inte har kommit i nyutgåva på svenska. Första delen gavs ut senast 2007 i samband med filmatiseringen, men de andra fyra finns bara på antikvariat eller på engelska.  

Nästa år är det 200- årsjubileum så då tänkte jag passa på att läsa om Peter Ackroyds biografi om honom som nu har kommit i ny utgåva. Jag köpte min på Dickensmuseet i London 1998.


Dickens


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar