1.3.12

Läst och försökt läsa

Först, den roman som jag har läst är Madeleine Hessérus Staden utan kvinnor som kom ut förra året. Jag läste om den och blev nyfiken. Romanen är en sorts dystopisk framtidsvision även om det är oklart hur långt fram i tiden vi befinner oss. Stockholm är splittrat i två delar med en stor mur emellan. Det är inte riktigt klart varför den kom till, men delvis var det för att skydda kvinnorna från det alltmera ökande våldet de utsattes för.

Jag tyckte idén var intressant men jag hade velat veta mer om VARFÖR. Om bakgrunden. Varför väcktes och växte hatet och misstron?

Berättelsen väcker en del tankar om hur vi lever, och jag uppfattar den som en varning till oss. Vi måste vara aktiva, medvetna och ansvarstagande för att skapa den framtid vi vill ha och inte plötsligt finna oss i en framtid vi inte ville.

Därför får den B B B B


Den bok som jag försökte läsa (eller snarare lyssna på) var Ön av Lotta Lundberg som jag fått via Booked. Jag är van boklyssnare och hade inget emot uppläsaren men jag kom aldrig in i boken. Redan från början fattade jag någon sorts motvilja mot berättelsen och den gick aldrig riktigt över. Dessutom blev jag aldrig intresserad av den. Till slut gav jag upp. Kanske jag kommer att göra ett nytt försök, men jag tvivlar. Jag tyckte dessutom hela ämnet kändes förlegat och lite unket. Sexuellt frigjorda (?) öbor missförstådda av trångsynta västerlänningar, eller...
Rätta mig om jag har fel. Det ska bli intressant att läsa kommande recensioner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar