22.3.12

Nya trädgårdstag

Förra året orkade jag inte alls med att känna någon glädje över att trädgårdera. Ingen energi hade jag heller. Jag till och med struntade i att läsa trädgårdsböcker - vilket jag annars älskar. Det är så himla bra att läsa trädgårdsböcker för då känner jag mig som en aktiv och duktig trädgårderare fast jag i själva verket sitter i soffan på verandan och dricker kaffe. Jag är alltså normalt en mycket god trädgårdsteoretiker men en mindre entusiastisk praktiker. Dessutom har jag svårt med ork och energi eftersom jag lider av FMS (fibromyalgi). Jag måste alltså hushålla med resurserna.

I år känner jag mig inspirerad och fylld av trädgårdslust. Det är ju också så att jag mår så bra av att vara ute.  

Nåväl jag har ju inte kunnat motstå att köpa nya trädgårdsböcker. 

En av mina favoriter är engelsmannen Monty Don. Det är han som har TV-programmet Gardeners World. Han har skrivit en del böcker och förra året köpte jag den underbara 
boken The Ivington Diaries som handlar om han och hans frus arbete med huset och trädgården de köpte i Herefordshire.

Så nu köpte jag Gardening at Longmeadow som beskriver  trädgården i Gardeners World genom årets växlingar. 

Som tur är kan man titta på Gardeners World eller Året i trädgården som den heter på svenska på SVTplay för jag hinner aldrig med de vanliga sändningarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar