12.4.12

Fibrovadå?

Jag fick diagnos Fibromyalgi (FMS) för ett år sedan efter flera års elände.  Skönt tänkte jag, nu kan jag äntligen ta reda på hur jag ska göra för att må bättre. Inte blev det så. Jag kämpar varje dag. Vissa dagar är bättre andra sämre och vissa helt outhärdliga.
Jag gör som jag alltid gjort - LÄSER - för att få grepp om verkligheten. Tyvärr finns det väldigt lite skrivet på svenska. Som tur är läser jag engelska obehindrat så jag har plöjt igenom en hel massa böcker - lärt mig en del också, men som alltid är saker och ting lättare i teorin än i praktiken...

Den 12 maj är det Fibrodagen. En dag  att uppmärksamma Fibromyalgi, de som lider av FMS och förstås uppmuntra till kunskap och forskning.
Det värsta är att ha
ONT - överallt, molande, stickande, brännande eller huggande, alltid mer eller mindre och att vara ständigt
TRÖTT - alltid, går inte att vila eller sova bort (om jag ändå kunde sova)
dessutom ha en kropp som känns som om den går på högvarv hela tiden, stickningar och domningar i händer och fötter, huvudvärk, vara glömsk och inte kunna koncentrera sig, fumlig och stel.
Inte undra på att jag drabbas av DEPRESSION - hur ska jag kunna orka leva med detta? Hur ska jag kunna hantera mig?


Ja, det blev ett gnälligt inlägg idag. Det blir nog bättre i morgon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar