29.5.12

Tove Jansson och Snarken

Jag tittade på min favorit TV-deckare, Lewis, härom kvällen. I avsnittet figurerade ett manuskript av Lewis Carrolls The Hunting of the Snark.


Jag har bara hört talas om den men aldrig läst den och när jag var ute och surfade runt lite på amazon hittade jag en utgåva med illustrationer av Tove Jansson.


Det var en kombination jag inte kunde motstå. Så nu är den enligt Amazon på väg hem till mig.

Den sattes upp på Unga Klara 1976 som då beskrev den så här:
Lewis Carroll och fem barn ger sig ut på Themsen i en båt. Det börjar som en söndagsutflykt men förvandlas till en jakt på Snarken. Carroll utnämner sig till båtens kapten och barnen förvandlas till en bankir, en jurist, en bäver, en slaktare och en bagare. Leken blir en verklig fantasi eller en fantasi om verkligheten. Var och en jagar Snarken efter sina förutsättningar och med en djupt personlig bild av vad en Snark är.


Och enligt DI Lewis-avsnittet kan det finnas en förborgad hemlighet i texten....


Och så Tove Jansson
- En av mina favoritförfattare och konstnärer! 


Jag drömmer om att få segla till Källskär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar