4.8.12

Ny Tony Hill - läs den!

Jag lyssnar när jag diskar, när jag går, när jag kör bil ja nästan överallt och hela tiden - för den är så otroligt spännande.
Val McDermids senaste roman om Tony Hill och Carol Jordan (nr 7).

Den finns också på svenska och heter då Hämndens skugga (fånig titel tycker jag) "Hämnd" hade väl varit bättre?

Jag har läst den första i serien Sjöjungfrun sjöng sin sång då när den kom 1995 och måste erkänna att jag inte alls tyckte om den. Jag tyckte den var alldeles för otäckt och konstig.

Men senare har jag fallit pladask för Tony Hill (Robson Green) i TV-serien Wire in the Blood och har DVD-boxen. Jag har alltså tittat på serien men inte läst böckerna. (Fusk,jag vet)

Men nu har jag som sagt lyssnat på den senaste och är fast. Jag tror jag måste börja från början helt enkelt. Det finns alltså nu sju romaner i serien.


1. Sjöjungfun sjöng sin sång (The mermaids singing)
2. Under ingrodda ärr (The Wire in the blood)
3. Den sista frestelsen (The last temptation)
4. Andras plåga (The torments of others)
5. Med gift i blodet (Beneath the bleeding)
6. I mördarens nät (Fever of the bone)
7. Hämndens skugga (The Retribution)


The Retribution har en bakgrund i den andra boken i serien, Under ingrodda ärr, och har man inte läst den eller känner till historien så rekommenderar jag att man läser den först. The Retribution handlar om samma mördare Jacko Vance som efter att han lyckas ta sig ut från fängelset börjar sin hämnd. Det är lätt att räkna ut att alla i teamet ligger illa till och särskilt Tony Hill och Carol Jordan. Samtidigt pågår en jakt på en seriemördare i Bradfield och förstås en hel massa händelser i karaktärernas liv.

Den får B B B B B 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar