20.9.12

Babel - härligt men farligt

Jag har av olika anledningar inte haft tid att titta på Babel förrän nu. Jag har sett alla tre avsnitten under ett par dagar, tack SVT Play!

Härligt är det varit för att det handlar om litteratur, böcker, läsande. Intressanta och roliga intervjuer med författare. Bra reportage. Jag gillar En modern klassiker med Daniel Sjölin. Biblioterapin är också välgörande.

Farligt är det för plånboken eftersom jag blir sugen på så många böcker. Ja, ja, jag VET att man kan läsa utan att köpa och det gör jag faktiskt då och då men jag vill HA mina böcker. Jag vill vara omgiven av dem, kunna ta på dem, titta i dem och pyssla om dem.

Dessutom har jag hela tiden känslan av att om jag inte omedelbart köper boken jag vill ha så kommer den att försvinna - för evigt gå mig ur händerna.

Till exempel fick jag rusa iväg till boklådan i staden för att köpa Mikael Niemis Fallvatten eftersom jag efter att ha sett programmet förstod att jag bara MÅSTE läsa den.

Det visade sig vara sant - en höjdare, som jag slukar med stor förtjusning. Återkommer snart med recension.




Jeanette Winterson är oemotståndlig, likaså titeln på hennes nya bok, den som hon inte riktigt vill kalla för självbiografi men som ändå förstås handlar om henne - men om så mycket mer.

Det var så roligt att få se och höra Maj Sjöwall berätta om sitt och Per Wahlöös arbete med dekalogen Roman om ett brott. De böckerna behöver jag faktiskt inte köpa. De har jag redan i bokhyllan, ganska luggslitna efter mycket läsning.  Sen är det förstås så att det alltid är frestande med nyutgåvor bara för att de är så himla snygga!

Här är en av mina favoriter, Den skrattande polisen. 


Och nu senast, Salman Rushdie! Det är faktiskt en bok som jag måste köpa. Jag tror att det är en bok som egentligen alla borde köpa, eller åtminstone läsa. Historien om Satansverserna, om den efterföljande dödsdomen och om livet efter det skulle vara alldeles för osannolik för en roman, men nu är det faktiskt en självbiografi som jag tror är viktig att läsa.  Det är viktigt att komma ihåg hur mycket friheten att uttrycka sig betyder. Tyvärr tycks ju den frågan bli allt mer aktuell. Salman Rushdie fick alldeles ofrivilligt tvingas ta ställning på ett fruktansvärt konkret och livsomvälvande sätt.

 Joseph Anton  kan man helt enkelt inte låta  bli att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar