17.8.13

Semesterläsning om 40-talet

Jag har varit en sväng på Åland, närmare bestämt på Kökar - men det ska jag skriva om en annan dag. Strax innan vi åkte läste jag ut Set Mattssons roman Ondskans Pris.
Den utspelar sig i Malmö 1945 och i romanen, som sägs bygga på verkliga händelser, skildras flyktingars ankomst till Sverige och deras första tid här. I flyktingförläggningen sker ett mord och samtidigt sker flera sexuella övergrepp på flickor runt om i staden. Jag tycker att författaren har lyckats bra med tidsskildringen och jag tyckte om kriminalöverkonstapeln Douglas Palm och hans fru Anna. Romanen var inte särskilt spännande men intressant och välskriven. Jag läser gärna mer om Malmö på 40-talet och om kriminalöverkonstapeln. Den får  B B B B av mig.  
En annan roman som också utspelar sig under krigsåren är Leo Löthmans Transportflotte Speer. 
Jag fick syn på den i Mariehamns bokhandel och läste nog inte så noga på baksidan för jag trodde den utspelade sig i finska/åländska skärgården medan den i själva verket utspelar sig i de norska farvattnen. Intressant på sitt sätt med skildringen av det hårda livet till sjöss och krigets härjningar, men inte riktigt vad jag trodde. Jag tyckte helt enkelt inte om den. Den får bara B B.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar