4.10.14

Sommarens fempoängare del 2

nummer 5 i serien
Jag upptäckte Tim Weaver i höstas
nummer 4 i serien
när jag lyssnade på Never coming back. Huvudperson är den före detta polisen David Raker som åtar sig uppdrag att leta efter försvunna personer. I den här är det en hel familj som spårlöst och mystiskt försvunnit. Intressanta miljöer, levande personbeskrivningar och otroligt spännande. Jag gick extra långa promenader bara för att få lyssna lite till.

Jag hade då ingen aning om att det fanns en hel serie om David Raker.

I somras läste jag om den senaste boken i serien Fall from grace och blev sugen på att läsa den. Först tänkte jag att jag skulle vänta med den och läsa de tidigare böckerna först - för att få dem i ordning, men det gjorde jag inte. Jag kunde inte motstå eftersom den fått så fantastiska omdömen. Jag blev inte besviken. Den var om möjligt ännu mer spännande. Handlingen utspelar sig dessutom ute på det engelska hedlandskapet, i ett gammalt sinnessjukhus och förstås i London.
Den får B B B B B och jag ska snart läsa de första tre i serien: Chasing the dead, The dead tracks och Vanished.

Nu till en annan spännande och gripande roman Secrets of the Sea House av Elisabeth Gifford. Romanen utspelar sig i två tidsplan dels nutid dels på 1860-talet. Den unge prästen Alexander Ferguson kommer till ön Harris i Yttre Hebriderna. Han fascineras av folktron där - särskilt den om Selkies - sälmänniskorna eller en sorts sjöjungfrur. I nutid har Ruth och Michael köpt det prästens gamla övergivna hus och tänker sig att starta B & B. Vi renoveringen hittar de ett barnskelett som inte har några ben - en sjöjungfru?

Underbara miljöer, fascinerande om skotsk folktro och om det hårda livet på 1800-talet. Spännande och gripande om livet och kärleken. B B B B B 
Brittisk utgåva
Amerikansk utgåva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar